Naslov Utjecaj premium kategorije proizvoda na ponašanje potrošača
Naslov (engleski) Impact of premium product category on consumer behavior
Autor Tanja Krišto
Mentor Jasmina Dlačić (mentor)
Član povjerenstva Antun Biloš (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jasmina Dlačić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Bruno Grbac (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Ekonomski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2020-07-01, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Sažetak Kako bi uspješno pozicionirali proizvod na tržištu, potrebno je diferencirati proizvod jednog proizvođača od proizvoda drugog proizvođača. Stoga, kao zadnja etapa u evolucijskom procesu pozicioniranja marke, dolazi premium kategorija proizvoda. Premium kategorija proizvoda je tijekom posljednjih godina razvila svoj put i u trgovačkim markama koje su jednako tako zastupljene i na hrvatskom tržištu. S obzirom da su potrošači lojalni markama koje obiluju prepoznatljivim elementima identiteta, pojam Premium koji se u posljednje vrijeme koristi na sve više proizvoda, kao predznak trgovačkih centara i usluga, stavlja naglasak na diferencijaciji i kvaliteti. Kako bi razumjeli zašto su potrošači spremni platiti višu, premium cijenu, temelj se pronalazi na percepciji potrošača o samoj vrijednosti marke. Istraživanjem literature je utvrđeno kako je implementacija premium trgovačkih marki jedna od glavnih alata trgovačkih lanaca za privlačenje potrošača, povećanje prometa i stvaranja lojalnosti u smislu ponude ekskluzivne linije proizvoda. Nadalje, prethodna istraživanja utvrđuju kako je zemlja porijekla vrlo važan čimbenik, zbog čega se kupac odlučuje na kupnju premium proizvoda. S tim u vezi, porijeklo proizvoda i kvaliteta sastojaka su vrlo važni čimbenici iz razloga što kupci često povezuju porijeklo proizvoda s premium trgovačkom markom. Provedbom istraživanja iz ovog rada utvrđeno je kako potrošači nemaju jednak motiv prilikom kupnje trgovačke i premium trgovačke marke te je glavna komponenta koja to dokazuje viša cijena proizvoda premium trgovačke marke. Potrošači percipiraju porijeklo proizvoda premium trgovačke marke više uz internacionalne proizvođače, što ne potvrđuje prethodna istraživanja. Također kroz rad je utvrđeno kako bi potrošači vrlo rado kupovali premium trgovačke marke u onim trgovačkim lancima koji više naglašavaju domaće proizvođače te smatraju kako su premium trgovačke marke koje proizvode domaći proizvođači kvalitetniji od onih koji se proizvode u stranim zemljama. Kada je riječ o domaćim proizvođačima, većina ispitanika smatra kako su domaći proizvodi najbolji proizvodi te izražavaju visoku stopu etnocentrizma.
Sažetak (engleski) For successful product positioning, differentiation between various producers is essential. Therefore, the premium category of products came as the final stage in the evolution of brand positioning. Over the last several years, premium category of products has become established in the Croatian market. Considering that consumers are loyal to brands that feature many recognizable elements of identity, the Premium label that is increasingly being used on products, as a signifier of shopping centres and services, is there to place emphasis on differentiation and quality. The consumers are willing to pay a higher, premium price due to their perception of the brand value. According to literature research, the implementation of premium brands is one of retail centres’ key strategies for attracting consumers, increasing turnover and building loyalty by offering an exclusive line of products. Previous research has confirmed that the country of origin is a very significant factor in the customer's decision to buy a premium product. Furthermore, product origin and the quality of ingredients are very important because buyers associate the product’s origin with a premium brand. Research conducted for this paper has revealed that consumers do not have the same motive when they buy ordinary and premium brand products, and the main component proving it is the higher price of a premium brand. Consumers associate the origin of premium products with international producers, which does not corroborate previous research. Another thing that has been confirmed is that consumers would love to buy premium products in retail chains that are orientated towards domestic producers and they believe that the quality of premium products of local origin surpasses that of foreign producers. When it comes to local producers, the majority of respondents display a high degree of ethnocentrism, believing that local products are the best.
Ključne riječi
premium
marka
kvaliteta
diferencijacija
cijena
etnocentrizam
Ključne riječi (engleski)
premium
brand
quality
differentiation
price
ethnocentrism
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:192:116419
Studijski program Naziv: Marketing menadžment Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski specijalistički Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a specijalist/specijalistica marketing menadžmenta (univ.spec.oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-01-27 14:14:35