Sažetak | Prema statističkim podacima za 2024. godinu, kava je drugi svjetski proizvod kojim se u
volumenu najviše trguje u međunarodnoj trgovini. Također, kava predstavlja jednu od
najvrjednijih poljoprivrednih proizvoda kojom se globalno trgovalo u ljudskoj povijesti. Od
svog nastanka je privlačila pažnju mnogih kultura diljem svijeta. Ovaj proizvod ima veliki
značaj za zemlje Srednje Amerike, posebice Gvatemalu. Gospodarstvo ove zemlje je najviše
usmjereno na proizvodnju poljoprivrednih proizvoda, kao što su: kava, šećer, banane, začini
i pamuk. Cilj ovog završnog rada je analizirati položaj Gvatemale u međunarodnoj trgovini
i značaj međunarodne trgovine kavom u gospodarstvu Gvatemale. Na temelju podataka iz
znanstvene literature, Svjetske banke, ANACAFE-a i Međunarodnog trgovinskog centra za
razdoblje od 2001. do 2022. godine se provodi statistička analiza, odnosno analizira se uvoz,
izvoz, izvoz kave prema najznačajnijim trgovinskim partnerima, indeks izraženih
komparativnih prednosti za HS 090111 (kava, isključujući prženu i bez kofeina), indeks
intraindustrijske trgovine za HS09 (kava, čaj, začin). Prije nego što je započelo pisanje ovog
završnog rada, provedene su metode prikupljanja i obrade podataka, kako bi se osigurao
temeljit i informiran pristup daljnjoj analizi. U analitičkom dijelu rada se koristi statistička
metoda, koja omogućuje kvantitativnu analizu i interpretaciju podataka. Uz pomoć ove
metode stvara se precizno praćenje i analiziranje konkretnih brojčanih pokazatelja, s ciljem
identificiranja ekonomskih pojava i trendova. Gvatemala, zemlja s bogatom poviješću u
uzgoju kave, koristi svoje komparativne prednosti kako bi zadržala stabilnu poziciju na
međunarodnom tržištu, no istovremeno se suočava sa izazovima koji proizlaze iz
usredotočenosti na jedan sektor koji je značajan dio gvatemalskog izvoza. Jednosmjerna
trgovina karakteristična je za Gvatemalu i podrazumijeva da promatrana zemlja u velikoj
mjeri izvozi jedan tip proizvoda, kavu, dok ne postoji značajan uvoz tog istog proizvoda.
Zahvaljujući povoljnim klimatskim uvjetima, plodnom tlu, kao i dugoj tradiciji uzgoja kave,
Gvatemala ostvaruje specijalizaciju u proizvodnji kave. |
Studijski program | Naziv: Poslovna ekonomija; smjerovi: Financije, Poduzetništvo, Menadžment, Financije i bankarstvo, Marketing, Međunarodno poslovanje, Informatičko poslovanje Smjer: Poduzetništvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: prijediplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (univ. bacc. oec.) |