Naslov Analiza učinka posjedovanja u segmentu fizičkih proizvoda i usluga
Naslov (engleski) Analysis of endoinment effect in segment of physical products and services
Autor Mia Klarić
Mentor Maja Vujičić (mentor)
Član povjerenstva Maja Vujičić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jasmina Dlačić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana First Komen (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Ekonomski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2019-07-15, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Sažetak Pojedinci se svakodnevno nalaze u situacijama u kojima donose odluke o kupnji, bilo da se radi o kupnji proizvoda s visokom ili kupnji proizvoda s niskom cijenom. Često su donesene odluke pod utjecajem emocija (sreća, ljutnja) pa se može reći da navedeno utječe na racionalnost pojedinca pri donošenju odluke. Nakon što je odluka o kupnji donesena, proizvod/usluga postaje vlasništvo kupca, odnosno korisnik dobiva pravo na korištenje. Jednom kada je proizvod (usluga) u njegovom vlasništvu, emocionalno se veže za njega te postoji mala vjerojatnost da će se od istog odvojiti, odnosno prodati ga. Ukoliko ga i odluči prodati, on tada postaje ponuđač, te će cijeniti proizvod više nego onaj tko ga kupuje. Upravo navedeno je tema ovog diplomskog rada, a takva se pojava naziva učinak posjedovanja (eng. endowment effect). Dakle, učinak posjedovanja dovodi do toga da pojedinci koji posjeduju neko dobro precjenjuju vrijednost toga dobra jer ga percipiraju kao svoje vlasništvo. Zbog navedenog dolazi do razlike između procijenjene vrijednosti onoga tko je spreman platiti za kupnju određenog predmeta i onoga tko će prihvatiti da ostane bez istog predmeta. Navedeno je razrađeno u teorijskom dijelu rada koji obuhvaća prikaz pojmova i karakteristika bihevioralne ekonomije, zatim psihološkog vlasništva te analize učinka posjedovanja kao glavnog dijela ovoga rada. Kako bi se dokazao navedeni učinak, u empirijskom dijelu istraživanja je provedena metoda ispitivanja pisanim putem. Kreirana su četiri upitnika distribuirana različitim ispitanicima. Svaki je upitnik sadržavao drugačiji scenarij vezan uz postavljanje ispitanika u različite situacije vezane uz posjedovanje proizvoda/usluge. U radu je dokazano postojanje učinka posjedovanja u segmentu fizičkih proizvoda i usluga te je dokazana hipoteza rada. Zaključak rada obuhvaća najvažnije spoznaje, znanstveni i stručni doprinos rada, ograničenje i prijedloge budućih istraživanja.
Sažetak (engleski) Individuals are on a daily basis in situations where they make purchasing decisions, whether they are buying high-prices products or buying low-priced products. Often decisions are taken under the influence of emotions (happiness, anger), and it can be said that the above affects the rationality of the individual when making the decision. Once the purchase decision is made, the product /service becomes the property of the customer, the user is entitled to use it. Once the product (service) is in its possession is emotionally tied to it, it is unlikely that it will be separated from it or sold. If he decides to sell it, he then becomes a seller and will appreciate the product more than the one who buys it. So, that is the subject of this graduate thesis, and this phenomenon is referred to as the endowment effect. Thus, the endowment effect leads to the fact that individuals possessing some good overestimate the value of that good because they perceive it as their property. Because of the above, there is a difference between the estimated value of the one who is willing to pay for the purchase of a particular item and who will accept to remain without the same item. This is elaborated in the theoretical part of the thesis, which includes an overview of the concepts and characteristics of behavioral economics, then psychological ownership and analysis of the endowment effect as the main part of this research. In order to prove this effect, a survey method was conducted in the empirical part of the research. Four questionnaires were created and distributed to different respondents. Each questionnaire contained a different scenario related to placing respondents in different situations related to the possession of the product /service. The endowment effect has been proven and the research hypothesis is confirmed. The thesis concludes the most important findings, the scientific and expert contribution of the work, the limitation and the proposals of future research.
Ključne riječi
učinak posjedovanja
iracionalnost
kupci
ponuđači
vlasništvo
bihevioralna ekonomija
marketing usluga
Ključne riječi (engleski)
endowment effect
irrationality
buyers
sellers
property
behavioral economy
service marketing
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:192:481916
Studijski program Naziv: Poslovna ekonomija; smjerovi: Financije i bankarstvo, Poduzetništvo, Menadžment, Financije i računovodstvo, Marketing, Međunarodno poslovanje, Informatičko poslovanje Smjer: Marketing Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ekonomije (mag. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-10-09 15:10:38