Sažetak | Mobilno bankarstvo postaje sve popularnije u svijetu financijskih usluga jer korisnicima
pruža brz i jednostavan način pristupa njihovim računima i financijskim transakcijama
putem mobilnih uređaja. No, unatoč sve većem broju korisnika i širokoj dostupnosti,
razina prihvaćenosti i zadovoljstva korisnika mobilnim bankarstvom može se
razlikovati. U ovome radu istražuje se prihvaćenost i zadovoljstvo korisnika mobilnim
bankarstvom u Republici Hrvatskoj, koristeći teorijske modele UTAUT i UTAUT 2
(hrv. Ujedinjena teorija prihvaćanja i korištenja tehnologije) za analizu ključnih faktora
koji utječu na ove dvije varijable. Cilj istraživanja je prepoznati varijable koje potiču
korisnike na prihvaćanje mobilnog bankarstva, kao i varijable koje doprinose njihovom
zadovoljstvu.
UTAUT i UTAUT 2 modeli su teorijski okviri koji se često koriste za analizu
prihvaćanja novih tehnologija među korisnicima. UTAUT model obuhvaća četiri
ključne varijable: percipiranu korisnost, jednostavnost korištenja, društveni utjecaj i
resurse, dok UTAUT 2 model dodaje još tri varijable: hedonističku motivaciju,
vrijednost za novac i naviku. Ovi modeli omogućuju razumijevanje različitih varijabla
koji utječu na namjeru korištenja i stvarno korištenje nove tehnologije.
U kontekstu mobilnog bankarstva, percipirana korisnost odnosi se na korisnikovo
vjerovanje da će korištenje aplikacije poboljšati njegovu financijsku učinkovitost.
Jednostavnost korištenja odnosi se na jednostavnost korištenja aplikacije, dok društveni
utjecaj opisuje ulogu okoline u donošenju odluka o korištenju mobilnog bankarstva.
Resursi uključuju dostupnost resursa i podrške za korištenje aplikacije, dok hedonistička
motivacija opisuje užitak i zabavu koju korisnici mogu iskusiti prilikom korištenja.
Vrijednost za novac se odnosi na omjer cijene i koristi, a navike predstavljaju radnje
koje korisnici poduzimaju svakodnevno.
Istraživanje u ovome radu temeljeno je na metodi ispitivanja pisanim putem, a podaci su
prikupljeni putem upitnika podijeljenog korisnicima mobilnog bankarstva u Republici
Hrvatskoj. Upitnik je obuhvatio širok raspon demografskih skupina kako bi se osigurala
raznolikost. Pitanja u upitniku bila su strukturirana na način da su omogućila mjerenje
ključnih varijabli u UTAUT i UTAUT 2 modelima, pri čemu su ispitanici ocjenjivali
svoja iskustva i stavove prema mobilnom bankarstvu koristeći Likertovu skalu.
Prikupljeni podaci su zatim analizirani statističkim metodama.
Rezultati analize pokazali su da je percipirana korisnost najznačajnija varijabla
prihvaćanja i zadovoljstva mobilnog bankarstva. Nadalje, jednostavnost korištenja, koje
se odnosi na jednostavnost korištenja aplikacije, također je značajna varijabla
prihvaćanja i zadovoljstva. Korisnici preferiraju aplikacije koje su jednostavne za
korištenje i ne zahtijevaju prevelik napor za obavljanje osnovnih financijskih
transakcija. Društveni utjecaj se nije pokazao kao značajna varijabla. Resursi, koji
uključuju tehničku podršku, dostupnost resursa i upute za korištenje, također su važna
varijabla koja utječe na prihvaćanje mobilnog bankarstva, naglašavajući potrebu za
kvalitetnom korisničkom podrškom.
Korisnici koji uživaju u korištenju aplikacije i smatraju da ona pruža dobru vrijednost za
uloženi novac pokazuju višu razinu zadovoljstva. Hedonistička motivacija, odnosno
osjećaj nekakvog užitka, zabave i zadovoljstva pri korištenju aplikacije, u mobilnom
bankarstvu se nije pokazala kao bitna varijabla. Vrijednost za novac, s druge strane,
naglašava važnost da su cijene povezane s korištenjem aplikacije (npr. naknade za
transakcije) opravdane i koriste korisniku. Navika, koja se odnosi na to da korisnik iz
navike koristi bankarske usluge pokazalo se kao umjereno važnim faktorom. Korisnici
su stvorili naviku, međutim nisu ovisni o mobilnom bankarstvu.
Na temelju ovih rezultata, istraživanje nudi nekoliko preporuka za banke kako bi
povećali prihvaćenost i zadovoljstvo korisnika. Prvo, banke bi trebale raditi na
poboljšanju performansi svojih mobilnih aplikacija, uključujući sigurnost, brzinu i
pouzdanost transakcija, što može dodatno poboljšati percipiranu korisnost kod
korisnika. Nadalje, jednostavnost korištenja treba biti prioritet u dizajniranju
korisničkog sučelja. Edukacija korisnika o prednostima mobilnog bankarstva, kao i o
sigurnosnim mjerama, može smanjiti sumnje i povećati povjerenje korisnika.
Drugo, fokusiranje na pozitivno korisničko iskustvo i dodavanjem mogućnosti koje
povećavaju hedonističku motivaciju može povećati zadovoljstvo korisnika. To može
uključivati personalizirane ponude, promocije, te dodatne opcije koje korisnicima
pružaju dodatnu vrijednost prilikom korištenja aplikacije. Također, transparentnost u
vezi s cijenama i naknadama, može poboljšati vrijednost za novac među korisnicima jer
korisnici već smatraju da mobilno bankarstvo nudi dobru uslugu za cijenu.
Iako su UTAUT i UTAUT 2 modeli pružili dobar okvir za analizu, buduća istraživanja
mogla bi proširiti ovu temu istraživanjem dodatnih varijabli, poput utjecaja inovacija u
tehnologiji, konkurencije među pružateljima usluga, te specifičnih demografskih i
kulturoloških čimbenika koji mogu dodatno utjecati na korisničko ponašanje u
kontekstu mobilnog bankarstva. |