Naslov Utjecaj neformalnih mreža pojedinaca u upravljanju turističkom destinacijom
Naslov (engleski) The influence of informal networks of individuals in tourist destination management
Autor Damir Pavlović
Mentor Zrinka Zadel (mentor) MBZ: 275092
Mentor Lara Jelenc (komentor)
Član povjerenstva Nenad Vretenar (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Danijela Sokolić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Daniela Gračan (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Rijeci Ekonomski fakultet Rijeka
Datum i država obrane 2018-01-26, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 338.48 - Turizam
Sažetak Turistička destinacija je kompleksan sustav u kojem se isprepleću formalne i neformalne mreže
međusobno povezanih dionika s različitom strukturnom i relacijskom pozicijom koja može diktirati utjecaj
na njezine razvojne i upravljačke procese. Razumijevanje i uvid u destinacijske mrežne strukture može
imati duboke implikacije za javne vlasti i destinacijski menadžment, u smislu adaptabilnog planiranja,
upravljanja i nadzora. Destinacijske mreže su ovdje analizirane relacijskim pristupom odnosa moći i
utjecaja njihovih aktera, s naglaskom na neformalna osobna povezivanja istaknutih pojedinaca, čiji
konsenzusi mogu prethoditi važnim institucionalnim odlukama i odrediti ishode turističkih procesa.
Dosadašnja istraživanja bavila su se uglavnom formalnim destinacijskim mrežama. Kvantitativna analiza
neformalnih destinacijskih mreža istaknutih pojedinaca provedena je samo inicijalno na ograničenom
skupnom uzorku nekoliko destinacija u Alpama, uz preporuku nužnosti metodološke nadogradnje i
analize usporedo s formalnim mrežama i u drugim slučajevima. Slijedom toga činilo se važnim i
svrhovitim provesti sveobuhvatnu i metodološki kombinatornu kvantitativnu i kvalitativnu analizu
destinacijskih mreža u različitim kvalitativnim kontekstima – kontinentalnoj i primorskoj destinaciji u
Hrvatskoj, u funkciji predispozicija njihova učinkovitog upravljanja. Metodom referalnog lančanog
upućivanja putem anketnog upitnika identificirani su svi važni akteri destinacijskih mreža. U
kvantitativnoj analizi prikupljenih podataka realizirana je originalna znanstvena i metodološka ideja
mogućnosti predviđanja utjecajnosti aktera destinacijskih mreža; na osnovi njihove međusobno
percipirane moći generirane prema četiri dimenzije (hijerarhijske pozicije, stručnosti, pozicije u procesu i
imovine) i centralnosti pozicije na grafu društvene mreže, generirane frekvencijom njihovih međusobnih
kontakata. Rezultati analize pokazali su da je utjecajnost aktera u obje promatrane destinacije veća u
okviru neformalnih mreža u odnosu na formalne, a ukupno gledajući, veća je u primorskoj destinaciji. U
neformalnoj domeni grupiranja aktera prema percipiranim dimenzijama moći, u kontinentalnoj destinaciji
je, za njihovu utjecajnost, primarna moć hijerarhijske pozicije, dok je u primorskoj, primarna moć
stručnosti. Disperzija moći i utjecaja unutar mreže, a time i autonomnost aktera, te aktivnija suradnja i
otvorenost za inovativnosti, prisutnija je na strani primorske destinacije, čime se stvaraju uvjeti za
implementaciju modela mrežnog i učinkovitog upravljanja turističkom destinacijom. Na osnovi
provedenih intervjua pokazano je da su glavni motivi i okolnosti neformalnoga grupiranja aktera
destinacijskih mreža, temeljeni na uključenosti i benefita u destinacijskim procesima i ogledaju se u
prevenciji neželjenih posljedica formalnih odluka, dostupnosti javnim resursima i korisnim
informacijama, te očuvanju trenutačne ekonomske pozicije. Najvažniji doprinos rada je u pronalaženju
nove kombinacije seta tehnika i alata u analizi destinacijskih mreža na osnovi analize međusobnih
percepcija dimenzija moći njihovih aktera i centralnosti njihove pozicije na grafu društvene mreže, uz
unaprjeđenje korištenja mješovite metodologije. Time se mogu steći predispozicije za nove
institucionalne okvire i modele adaptabilnog i učinkovitog upravljanja turističkim destinacijama.
Sažetak (engleski) The tourist destination is a complex system in which formal and informal networks are interconnected by
mutually connected stakeholders with a different structural and relational position that can dictate the
impact on its developmental and management processes. Understanding and insights into the
destination network structure can have profound implications for public authorities and destination
management in terms of adaptive planning, management and control. Destination networks are
analyzed here by relational approaches to the power relations and influence of their actors, with
emphasis on informal personal connections between salient individuals, whose consensus can precede
important institutional decisions and determine the outcomes of tourism processes. Previous research
has mainly focused on formal destination networks. Quantitative analysis of informal destination
networks of salient individuals was conducted only initially on a limited set of samples of several
destinations in the Alps, with the recommendation of the necessity of methodological upgrading and
analysis alongside formal networks and in other cases. Consequently, it seemed important and useful to
conduct a comprehensive and methodological combinatorial quantitative and qualitative analysis of
destination networks in different qualitative contexts – the continental and coastal destination in Croatia,
in function of the predispositions of their efficient management. Through the chain refferal method by
questionnaire, all important target network actors were identified. In the quantitative analysis of the
collected data, the original scientific and methodological idea of the possibility of two-way prediction of
the influence of the of the destination network actors was realized; on the basis of their mutual
perceived power generated by the four dimensions (hierarchical positions, knowledge, process positions
and asset) and the centrality of the position on the social network graph, generated by the frequency of
their mutual contacts. The results of the analysis have shown that the influence of actors in both
observed destinations is higher within informal networks compared to formal, and overall, in coastal
destination. In the informal domain of the grouping of actors, according to the perceived dimensions of
power, the continental destination, for their influence is the primary power of the hierarchical position,
while in the coastal, is the primary power of knowledge. The dispersion of power and influence within
the network and thus the autonomy of the actors, as well as more active cooperation and openness to
innovation, is more present on the side of the coastal destination, creating the conditions for the
implementation of the model of network- and efficient tourist destination management. Based on the
conducted interviews, it has been shown that the main motives and circumstances of the informal
grouping of destination networks, are based on inclusive participation and benefit in destination
processes and are reflected in the prevention of unwanted consequences of formal decisions,
availability of public resources and useful information, and the protection of the current economic
position. The most important contribution of the work is to find a new combination of set of techniques
and tools in the analysis of destination networks based on an analysis of mutual perceptions of the
dimensions of the power of their actors and the centrality of their position on the social network graph,
with the improvement of the use of mixed methodology. This will enable them to acquire predispositions
for new institutional frameworks and models of adaptive and efficient management of tourist
destinations.
Ključne riječi
turistička destinacija
istaknuti pojedinci
analiza mreže
moć i utjecaj
centralnost
neformalne mreže
Ključne riječi (engleski)
tourist destination
salient individuals
network analysis
power and influence
centrality
informal networks
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:192:276571
Studijski program Naziv: Ekonomija i poslovna ekonomija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr.sc.)
URL zapisa u katalogu http://161.53.3.18/cgi-bin/unicat.cgi?form=D1580120058
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-03-27 11:01:04