Abstract | Završni rad je koncipiran kao teorijski prikaz i analiza okruženja na temelju SWOT i
TOWS analize, a u drugom dijelu konkretna analiza na primjeru Financijske agencije.
Za ostvarenje strateškog cilja potrebno je imati dobru strategiju planiranja i analiziranja.
Shodno tome, potrebno je dobro upoznati unutarnje i vanjske čimbenike koji utječu na
odlučivanje i donošenje strateških planova. Od ključne je važnosti znati vlastite dobre i
loše strane poslovanja, ali upoznavanjem konkurencije možda postoji neka prilika koju
možemo pretvoriti u svoju snagu. Strateške odluke najvažnije su odluke za organizaciju,
a mogu se realizirati uz podršku taktičkog i operativnog menadžmenta. Samo dobrim
odlučivanjem, planiranjem i na kraju provođenjem tih strategija, uz kvalitetne i
pravodobne odluke menadžmenta organizacija može napredovati. Prilikom osnivanja
neke organizacije, u početku se zna čime će se ona baviti, koje proizvode ili usluge će
nuditi na tržištu.
Financijska agencija je tvrtka sa dugogodišnjim postojanjem i kvalitetnim ljudskim
kadrom, uz snažnu informatičku podršku. Vodeća je u Republici Hrvatskoj u pružanju
financijskih, a u novije vrijeme i elektroničkih usluga. Neprestano razvija nove usluge i
partner je državi u provođenju određenih poslova. Strateški planovi definirani su u
misiji, viziji i strateškim ciljevima u Strategiji Fina-e. Provođenjem uspješnog procesa
planiranja, optimalnim korištenjem raspoloživih resursa i kontroliranjem provođenja
radnih zadataka Fina-a se uspješno održava na tržištu. Uz velike mogućnosti korištenja
europskog novca, povoljne zakone, fleksibilnost i online poslovanje Fina uspješno
održava svoju poziciju na tržištu. Istraživanjem zadovoljstva svojih klijenata potvrđuje
dobar ili loš smjer u kojem ide. Ako uoči neki problem na tržištu, analizom postojeće
situacije okruženja odredit će novi bolji i profitabilniji smjer daljnje prisutnosti u
poslovanju. |
Abstract (english) | Graduate thesis is conceived as a theoretical presentation and analysis of the
environment based on SWOT and TOWS analysis, and in the second part a concrete
analysis based on the example of the Financial agency. To accomplish the strategy plan
it is necessary to have a god planning and analysis strategy. Consequently, it is
necessary to be well acquainted with internal and external factors that influence the
decision - making and adoption the strategic plans. It is extremely important to know
one’s own good and bad sides of the making business, but also by knowing the
competition one might recognize an opportunity that can be transformed into the
strength of one’s business. Strategic decisions are the most important decisions for the
organization, and they can be realized with the support of the tactical and operational
management. Only with the good decision making, planning and at the and ultimately
implementing these strategies, with quality and timely decisions made at the perfect
time, can the organization actually go forward. When establishing and organization, in
the beginning it is known what will the organization do, which products or service will
it offer on the market.
Financial agency is the long-existing company with quality human staff and strong IT
support. It is a leader company in the Republic of Croatia in offering the financial, and
more recently, the electronic services. It continuously develops new services, and it is
the state’s partner in doing certain jobs. Strategic plans are defined in the mission,
vision, and the strategic goals in the Fina’s Strategy. By conducting a successful process
of planning, optimal use of available resources, and controlling the implementation of
Fina`s work tasks, Fina is successfully standing on the market. With great opportunities
to use European money, favorable laws, flexibility and online business, Fina
successfully maintains position in the market. Surveying customer satisfaction confirms
the good or bad way it is going. If it notices the certain problem on the market, using the
analysis of existing environmental situation will determine a new and more profitable
direction of the further business decisions. |
Study programme | Title: Business economics; specializations in: Finance and Accounting, Entrepreneurship, Management, Finance and Banking, Marketing, International Business, IT Business, Finance Course: Entrepreneurship Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije) |