Abstract | Završni rad „Prijevare u području PDV-a“ istražuje prijevare s nestajućim trgovcem i kako na razini EU tako i posebice u RH. S obzirom da su prihodi od PDV-a jedan je od najizdašnijih izvora vlastitih prihoda proračuna država članica u radu je objašnjen zajednički sustav oporezivanja PDV-om u EU i RH, dani su podaci o visini prihoda od PDV-a u državama članicama EU kao i podaci o visini PDV jaza. Oblici porezne evazije koje iskorištavaju osnovno načelo odredišta u prekograničnim transakcijama nazivaju se PDV prijevare s nestajućim trgovcem. U radu su prikazane tipične ponavljajuće sheme odvijanja i osnovne karakteristike sudionika prijevara s nestajućim trgovcem kroz analizu prijevarnih oblika i to kružne prijevare, prijevare sa stjecanjem, prijevare s uzajamnim izdavanjem računa, prijevare s protutrgovanjem i fiktivne prekogranična prodaje. S obzirom da prijevare s nestajućim trgovcem države članice Europske unije i njihove povezne obveznike koštaju 50 milijardi EUR godišnje, porezna i druga tijela moraju poduzeti dodatne napore u cilju smanjenja gubitka primjenom tehnika za otkrivanje i mjera za suzbijanje PDV prijevara. U Republici Hrvatskoj u otkrivanju i suzbijanju prijevara u području PDV-a krucijalnu ulogu ima Porezna uprava koja u svom radu primjenjuje tehnike za otkrivanje PDV prijevara kroz rudarenje podataka, analizu rizika i provedbu poreznih nadzora. Na razini Europske unije nastoji se suzbiti PDV prijevare boljom pravnom regulativom i poboljšanjem dostupnih alata administrativne suradnje, provedbom usporednih poreznih nadzora, kao i primjenom presuda Suda Europske unije. Sprečavanje proračunskih gubitaka moguće je postići uskraćivanjem prava na povrat PDV-a temeljem odbitaka pretporeza ako se dokaže da je porezni obveznik znao ili morao znati da sudjeluje u prijevari temeljem presude Suda Europske unije C-439/04 u predmetu Kittel. Također, kao mjeru za suzbijanje PDV prijevara može se primijeniti uskraćivanje nulte stope na međudržavne transakcije unutar EU-a ukoliko se dokaže da je porezni obveznik znao ili morao znati da su iste povezane s prijevarnim radnjama temeljem presude Suda Europske unije u predmetu C-273/11 Mecsek-Gabona. Republika Hrvatska kao punopravna članica Europske unije u suzbijanju prijevara primjenjuje sve od navedenog. |
Abstract (english) | The final paper "VAT fraud" explores Missing trader inter-community fraud (MITC), both at the EU level and in the Republic of Croatia. Considering that VAT revenues are one of the most generous sources of own revenues of the budget of a Member State, the paper explains the common system of VAT taxation in the EU and the Republic of Croatia, data on amounts of VAT revenues in EU as and data on amounts of the VAT gap. Forms of tax evasion that exploit the basic principle of destination in cross-border transactions called MITC. This paper presents typical repetitive patterns and basic characteristics of participants in MITC through the analysis of fraudulent forms, namely carousel fraud, acquisition fraud, cross invoicer fraud, contra-trading fraud and fictitious intra-Community Supplies. VAT gap caused by MITC in EU, member states and their taxpayers cost 50 billion EUR a year. Therefore, tax administration and other authorities need to make additional efforts to reduce losses by carrying out techniques and measures due to eliminate MITC. In the Republic of Croatia, the Tax Administration has a crucial role in detecting and preventing VAT fraud and in its work applies data mining, risk analysis and tax inspections. At the level of the European Union, efforts to prevent VAT fraud includes legal regulations and the improvement of available administrative tools, join tax controls, as well as the application of the judgment of the Court of Justice. Reduction of budget losses can be made by denying the right of VAT refund if it turns out that the taxpayer knew or should have known that he was involved in fraud, based on the judgment of the Court of Justice of the European Union C-439/04 in case Kittel. Also, as a measure to combat VAT fraud which can be used is denial of zero-rate on inter-community supply if it is proven that the taxpayer knew or should have known that he was involved in fraudulent actions, according to the judgment of the Court of Justice in case C-273 / 11 Mecsek-Gabon. The Republic of Croatia, as a full member of the European Union, applies all measures mentioned above in order to combat VAT fraud. |