Abstract | Svrha ovog rada je pobliža analiza maloprodajnog tržišta električne energije, s naglaskom na
kupce kategorije kućanstva. U ovom radu su prikazane prednosti i nedostaci pojedinih
opskrbljivača koji plasiraju svoje usluge na hrvatskom tržištu. Razjašnjeni su osnovni pojmovi
vezani uz opskrbu električnom energijom kao što su pojmovi koji se odnose na tarifne stavke,
univerzalnu i zajamčenu opskrbu, tržišnu utakmicu, ali i oni pojmovi koji najviše zanimaju
krajnjeg kupca pri odabiru svog opskrbljivača kao na primjer stavke na računima električne
energije, zakonski uvjetovane naknade za obnovljive izvore energije te pojmovi vezani uz
tarifne modele.
Cilj ovog rada je pobliža analiza pojedinih opskrbljivača, prikaz trenutne situacije na
maloprodajnom tržištu električne energije te realniji uvid u stanje na tržištu koje može uvelike
pomoći pri odabiru tržišnog opskrbljivača. Tvrtke koje trenutno pokrivaju najveći broj kupaca
u Republici Hrvatskoj su redom HEP Elektra d.o.o. koja je ujedno i univerzalni opskrbljivač za
kućanstva te zajamčeni opskrbljivač za podzetništvo, E.ON energija d.o.o. koja je svoje kupce
dobila pripajanjem tvrtke RWE Hrvatska d.o.o. u svoju grupaciju, HEP Opskrba d.o.o. koja se
prvenstveno usmjerila na opskrbu poduzetnika električnom energijom ali također pokriva i
veliki broj kupaca iz kategorije kućanstvo, a slijede ih tvrtke GEN-i d.o.o. s nešto manjim
udjelom kupaca na tržištu električne energije, te ostale tvrtke koje imaju zanemariv udio na
tržištu. Prisutne su i druge tvrtke registrirane za obavljanje opskrbne djelatnosti, ali ih
trenutačno ne obavljaju.
Tržište električne energije do devedesetih godina prošlog stoljeća nije postojalo.
Elektroenergetski sektor bio je organiziran kao monopol na određenom području.
Proces liberalizacije i otvaranja tržišta električne energije u Republici Hrvatskoj počeo je 2002.
godine, a eskalirao je 2006. godine kada su se pojavili novi opskrbljivači,. Ovom procesu
liberalizacije i otvaranja tržišta je prethodio proces deregulacije tržišta energije Europske Unije,
sve s namjerom da se poveća učinkovitost i ostvari relativno niža cijena za krajnje kupce.
Radi određivanja uspješnosti poslovanja određenog društva, kao i utvrđivanja njegovog
financijskog položaja i poslovanja u budućnosti, vrlo je važno izraditi analizu financijskih
izvještaja koje društvo godišnje objavljuje. Podaci koji su prezentirani u financijskim
izvještajima odraz su realnog stanja.
6
Promatrajući cijene na maloprodajnom tržištu električne energije, vidljivo je da su razlike u
cijeni vrlo male, te su uštede na godišnjoj bazi niske te stoga kupci rijetko mijenjaju
opskrbljivača. Univerzalna opskrba u Republici Hrvatskoj koju pruža HEP ELEKTRA d.o.o. u
kategoriji kućanstvo najpovoljnija je po osnovnoj cijeni. HEP ELEKTRA d.o.o. je daleko
najveći opskrbljivač na maloprodajnom tržištu za kućanstva. U kategoriji kupaca
poduzetništvo situacija je potpuno drugačija. Za potrebe ovog rada analizirane su cijene
električne energije za tarifne modele bijeli (dvotarifni) i plavi (jednotarifni) koji čine većinu
kućanstva. Uzeti su jednaki ulazni parametri za sve opskrbljivače, ali nisu uzete u obzir akcije
i dodatni paketi koje pojedina tvrtka nudi, što također može utjecati na kupca pri odabiru svog
opskrbljivača. Na temelju dobivenih podataka napravljena je analiza pojedinih opskrbljivača i
utvrđen je najpovoljniji opskrbljivač.
U ovom radu također je opisan razvoj tržišta električne energije kroz povijest, usporedba tržišta
električnom energijom Republike Hrvatske s nekim tržištima država članica unutar Europske
Unije, pobliže je objašnjena univerzalna opskrba kao specifična djelatnost u okviru opskrbne
djelatnosti, analizirane su barijere koje koče razvoj maloprodajnog tržišta, predložene moguće
mjere za poticanje istog te su opisani prijedlozi za unaprjeđenje funkcioniranja maloprodajnog
tržišta električne energije u Republici Hrvatskoj. |
Abstract (english) | The purpose of this paper is a closer analysis of the retail electricity market, with an emphasis
on household customers. This paper will present the advantages and disadvantages of individual
suppliers who place their services on the Croatian market. Basic terms related to electricity
supply will be clarified, such as terms related to tariff items, universal and guaranteed supply,
market competition, but also those terms that are most interesting to the end customer when
choosing their supplier, such as items on electricity bills. , statutory fees for renewable energy
sources and terms related to tariff models.
The aim of this paper is a closer analysis of individual suppliers, an overview of the current
situation in the retail electricity market and a more realistic insight into the market situation that
can greatly help us in choosing a market supplier. The companies that currently cover the largest
number of customers in the Republic of Croatia are HEP Elektra d.o.o. which is also a universal
supplier for households and a guaranteed supplier for entrepreneurship, E.ON energija d.o.o.
which gained its customers by merging the company RWE Hrvatska d.o.o. to its group, HEP
Opskrba d.o.o. which is primarily focused on supplying entrepreneurs with electricity, but also
covers a large number of customers from the household category, followed by the companies
GEN-i d.o.o. with a slightly smaller share of customers in the electricity market, Other
companies supplying electricity have a negligible market share. There are also companies
registered to perform supply activities, but they do not currently perform them.
The electricity market did not exist until the 1990s. The electricity sector was organized as a
monopoly in a certain area.
The process of liberalization and opening of the electricity market in the Republic of Croatia
began in 2002, and escalated in 2006 when new suppliers appeared. This process of
liberalization and market opening was preceded by the process of deregulation of the European
Union energy market, all with the intention of increasing efficiency and achieving a relatively
lower price for end customers.
In order to determine the performance of a particular company, as well as to determine its
financial position and future operations, it is very important to approach the analysis of financial
statements that the company publishes annually. The data presented in the financial statements
are a reflection of the real situation.
Looking at prices in the retail electricity market, it can be seen that the price differences are
very small, and the savings on an annual basis are low Therefore, customers rarely change
suppliers. Universal supply in the Republic of Croatia provided by HEP ELEKTRA d.o.o. in
the household category it is the most favorable at the basic price. HEP ELEKTRA d.o.o. is by
far the largest supplier in the retail market for households. But when we look at the
entrepreneurship category the situation is completely different. For the purposes of this paper,
electricity prices for tariff models white (two-tariff) and blue (single-tariff), which make up the
majority of households, were analyzed. The same input parameters were taken for all suppliers,
but the actions and additional packages offered by each company were not taken into account,
which can also affect the customer when choosing their supplier. Based on the obtained data,
an analysis of individual suppliers was made and the most favorable supplier was determined.
This paper also describes the development of the electricity market throughout history,
comparison of the electricity market of the Republic of Croatia with some markets of Member
States within the European Union, explains universal supply as a specific activity within the
supply industry, analyzes barriers to retail market development, proposed possible measures to
encourage the same and proposals for improving the functioning of the retail electricity market
in the Republic of Croatia are described. |