Title Analiza koncentracije na tržištu plina
Title (english) Concentration analysis in the gas market
Author Tajana Klepo
Mentor Nikola Vištica (mentor)
Mentor Eraldo Banovac (mentor)
Committee member Saša Žiković (predsjednik povjerenstva)
Committee member Nela Vlahinić Lenz (član povjerenstva)
Committee member Nikola Vištica (član povjerenstva)
Granter University of Rijeka Faculty of Economics and Business Rijeka
Defense date and country 2019-05-08, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics
Abstract Kako bi se tržišna utakmica unaprijedila u sektoru energetike u Europskoj uniji, potrebno je ukloniti prepreke trgovcima, uskladiti politike cijena i poreza te mjera u pogledu poštivanja propisa na području ekologije i sigurnosti. Cilj je kreirati tržište koje dobro funkcionira, osigurava svima otvoren pristup i najvišu razinu zaštite potrošača te zadovoljavajuću razinu povezanosti i kapaciteta za proizvodnju, prijenos/transport i distribuciju energije. Liberalizacija tržišta energije potakla je širenje tržišnog načina poslovanja, čije je glavno obilježje konkurencija.
Usprkos postignutim dobrim rezultatima u državama članicama Europske unije, još uvijek postoji potreba da nominirana regulatorna tijela nadziru funkcioniranje nacionalnih tržišta energije. Pri provedbi analiza, regulatorna tijela koriste različite mjere za određivanje koncentracije promatranih tržišta (dalje u tekstu: mjerila koncentracije tržišta). Općenito, visoka koncentracija tržišta upućuje na mogućnost monopolističkog djelovanja na tržištu koje treba spriječiti, budući da dominantna tvrtka povećava cijene iznad cijena konkurencije bez bojazni od pada prihoda. Na taj način najviše gube kupci zbog visokih cijena. S druge strane, postojanje konkurencije jamči kupcima kvalitetne proizvode i usluge te konkurentne cijene.
U ovom se radu iznose osnovne značajke procesa reforme hrvatskog tržišta plina s naglaskom na proces liberalizacije. Analiziran je pravni okvir za antimonopolno djelovanje nadležnih tijela, opisana je uloga tijela nadležnih za nadzor odvijanja tržišnog natjecanja i tijela nadležnih za regulaciju energetskih djelatnosti i opisana su mjerila koncentracije tržišta. Indeksi koncentracije tržišta određuju stanje koncentracije tržišta i daju informaciju u kojem bi se smjeru tržište trebalo razvijati. Visoka koncentracija ukazuje na potrebu poduzimanja regulatornih ili zakonodavnih mjera koje bi omogućile ulazak novih tržišnih sudionika, dok niska pokazuje da je tržište otvoreno djelovanju konkurentnih sudionika. Nadalje, s ciljem poboljšanja efikasnosti poslovanja energetskih subjekata za distribuciju i opskrbu plinom primijenjeno je Ramseyevo pravilo, za primjer provedbe postupka okrupnjavanja sudionika na tržištu plina ulaskom na nova tržišta ili širenja djelatnosti na nova distribucijska ili opskrbna područja.
Abstract (english) In order to improve market rules in the energy sector of the European Union, it is obligatory to remove supplier barriers, harmonize tax and price policies and measures with respect to standards, while respecting environmental and safety regulations. The goal is to create a fully operational market, which guarantees everyone a fair access to the market, a high level of consumer protection and a satisfactory level of connectivity and capacity for production, transmission/transport and distribution of energy. The liberalization of the energy market boosts the expansion of market-driven business, whose main characteristic is competition.
Notwithstanding the achieved results in the member states of the European Union, it is still necessary that entitled regulatory authorities (NRAs) monitor the functioning of national energy markets. When carrying out the analysis, the NRAs use different measures to determine the concentration of observed markets. In general, high market concentration suggests the possibility of monopolistic action in such a market that needs to be prevented, because the dominant company may increase prices above the competitive price without fear of profit loss. In such a situation, end users lose the most due to higher prices. Furthermore, market competition represents a simple and efficient way to guarantee good products, services and competitive prices to customers.
In this thesis, the basic characteristics of the Croatian gas market reform process are presented with an emphasis on the liberalization process. The legal framework related to the antimonopoly activities of the entitled bodies has been analyzed. The role of the competition authorities and bodies entitled for regulation of energy activities as well as the measures of market concentration are examined. Market concentration indices determine market concentration and give information in which direction such a market should be developed. High market concentration points out the need to take regulatory or legislative measures to introduce new market participants.
On the contrary, there is an open market with efficient competitiveness in the case of a low market concentration. Furthermore, in order to improve the efficiency of the business of the companies that carry out distribution and supply of gas, the Ramsey's rule is applied for the example of consolidation of market participants by entering into new markets or expanding their activities into new distribution or supply areas.
Keywords
tržišne strukture
koncentracija tržišta plina
okrupnjavanje sudionika.
Keywords (english)
market structures
concentration in the gas market
consolidation of participants.
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:192:798491
Study programme Title: Energy Economics Study programme type: university Study level: postgraduate specialist Academic / professional title: sveučilišni/a specijalist/specijalistica ekonomije energetskog sektora (sveučilišni/a specijalist/specijalistica ekonomije energetskog sektora)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2019-11-19 14:13:21