Abstract | U Hrvatskoj se početkom 21.stoljeća počela razvijati potreba za organskom hranom a
ubrzo nakon toga i za organskom kozmetikom. Sukladno sve većoj težnji potrošača za
što zdravijim i kvalitetnijim životom te mladolikim izgledom, ali i potrebom za
ekološkom sigurnošću, tržište organske kozmetike konstanto raste te je praćeno stalnim
inovacijama i promjenama. Međutim, usprkos rastućem trendu, dosada je proveden
relativno mali broj istraživanja na tržištu potrošača organske kozmetike dok je usporedno
s time, tržište konvencionalne kozmetike puno vise istraženo. S obzirom na manjak
provedenih istraživanja i literature u području potrošača i tržišta organske kozmetike,
temeljni cilj ovog rada je analizirati i istražiti kupovne stavove i profile potrošača
organske kozmetike. Ovaj rad potkrijepljen je dosadašnjim istraživanjima te povezuje
istraživanja iz područja ekonomije, medicine i psihologije. Na temelju dosadašnjih
istraživanja i literature, donesene su pretpostavke kojima su u ovom radu istraženi
određeni faktori koji su povezani sa sklonošću kupnje organske kozmetike, te se
istraživanjem nastojao odrediti profil potrošača organske kozmetike u Republici
Hrvatskoj. Anketnim upitnikom ispitalo se trenutno stanje na tržištu potrošača organskih
kozmetičkih proizvoda. Postavljene su četiri hipoteze kojima se ispitao profil i stavovi
potrošača. Empirijsko istraživanje provedeno je u digitalnom obliku, anketnim upitnikom
kojem su ispitanici pristupili anonimno online putem. Anketnim upitnikom, koji je
distribuiran putem društvenoj mreži Facebook, ispitno je 237 ispitanika s područja
Republike Hrvatske. Analizom je utvrđeno da su kupci organske kozmetike većinom
osobe koje žive zdravijim načinom života i paze na prehranu. Nadalje, zaključeno je da
su kupci organske kozmetike ekološki osviještene osobe koje svojim ponašanjem vode
računa o zaštiti okoliša, dok su u odnosu na njih ispitanici koji ne kupuju organsku
kozmetiku manje ekološki osviješteni, odnosno skloniji zanemarivanju i zagađivanju
okoliša. Također, utvrđeno je da su kupci organske kozmetike nezadovoljni njezinom
trenutnom ponudom i dostupnošću čime je donesen zaključak da nedovoljna dostupnost
proizvoda i ponude utječe na smanjenje kupnje. Završno, potvrđena je hipoteza da su
kupci organske kozmetike osobe koje raspolažu s većim dohotkom u odnosu na one koji
ne kupuju organsku kozmetiku. Nakon provedenog istraživanja i donesenog zaključka
istaknuta je potreba za dodatnim istraživanjima i ispitivanjem potrošača organske
kozmetike, ali i potreba za dodatnim edukacijama potrošača u području zdravlja i
ekološke osviještenosti kako bi se u budućnosti tržište organske kozmetike moglo što više
prilagoditi potrebama i očekivanjima potrošača. |
Study programme | Title: Business economics; specializations in: Finance and Accounting, Entrepreneurship, Management, Finance and Banking, Marketing, International Business, IT Business, Finance Course: International Business Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije) |