master's thesis
Identification of impulsive buying behaviour by taking into account psychological and sociological factors

Kristina Smokvina (2016)
University of Rijeka
Faculty of Economics
Metadata
TitleIdentifikacija impulzivnog kupovnog ponašanja, uvažavajući psihološke i sociološke čimbenike
AuthorKristina Smokvina
Mentor(s)Jasmina Dlačić (thesis advisor)
Abstract
Impulzivna kupovina definira se kao pojava kada kupac doživljava nagli, često snažni i trajni nagon za kupnjom istoga trenutka. Ova definicija uključuje tri ključne činjenice koje se odnose na impulzivnu kupovinu, a to su: kupnja je neplanirana, teško ju je kontrolirati i praćena je emocionalnim odgovorom. U ovom radu pokušalo se podrobnije objasniti pojam impulzivnog kupovnog ponašanja i čimbenika koji utječu na isto. Ti su čimbenici podijeljeni u tri skupine: osobni i socijalni čimbenici, te psihološki procesi. Ovi čimbenici su međusobno povezani i čine cjelinu koja objašnjava ponašanje potrošača. Pritom se poseban naglasak stavio na sociodemografske i psihološke karakteristike kupaca, te ulogu emocija. Također, pokušala se odrediti značajnost utjecaja ovih promatranih skupina na manifestaciju impulzivne kupovine. Karakteristike koje opisuju tipičan profil impulzivnog kupca su: navika neplaniranja, zanemarivanje mogućih negativnih posljedica, snažna potreba za aktivnošću, česta potraga za uzbuđenjima i novitetima, te teško nošenje s tjeskobom, zbog čega dolazi do donošenja pogrešnih odluka. U ovom istraživanju ispostavilo se da impulzivni potrošači posjeduju karakteristiku neplaniranja, a ispitujući utjecaj sociodeomografskih čimbenika, pokazalo se da spol ne utječe znatno na sklonost impulzivnoj kupovini, iako su žene ostvarile nešto veće ocjene. Također, ni starija dob nije ispostavila manju sklonost impulzivnosti, kako je bilo očekivano. Utjecaj drugih osoba, najčešće prijatelja, prilikom kupovine utječe na rast impulzivnosti i rast ocjene vlastite samoprocjene impulzivnosti. Osim toga, pokazala se korelacija između karakteristika impulzivnog kupovnog ponašanja i visokog stupnja samopouzdanja, što otvara prostor za daljnja istraživanja.
Parallel title (English)Identification of impulsive buying behaviour by taking into account psychological and sociological factors
Committee MembersJasmina Dlačić (committee chairperson)
Ivana First Komen (committee member)
Maja Vujičić (committee member)
GranterUniversity of Rijeka
Faculty of Economics
PlaceRijeka
StateCroatia
Scientific field, discipline, subdisciplineSOCIAL SCIENCES
Economics
Study programme typeuniversity
Study levelgraduate
Study programmeBusiness Economics; specializations in: Finance and Banking, Entrepreneurship, Management, Finance and Accounting, Marketing, International Business, IT Business
Study specializationMarketing
Academic title abbreviationmag. oec.
Genremaster's thesis
Language Croatian
Defense date2016-09-27
Parallel keywords (Croatian)impulzivno kupovno ponašanje impulzivna kupovina impulzivni kupci model „Velikih pet“ osobina ličnosti potrošačka kultura
Resource typetext
Access conditionAccess restricted to students and staff of home institution
Terms of usehttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
URN:NBNhttps://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:192:866689
CommitterDraženka Šepić