Abstract | Svrha rada je kritički analizirati ulogu menadžmenta u sustavu proračuna te istražiti mogućnosti unaprjeđenja upravljačkih informacija za donošenje kvalitetnih poslovnih odluka. Cilj rada posebice jest predstaviti, analizirati i ocijeniti stupanj primjene i učinke planiranja i kontrole na odluke upravljačkih struktura u sustavu javnog zdravstva. Istraživanje djelovanja javnozdravstvenog menadžmenta u praksi temelji se na primjeru Zavoda za javno zdravstvo Koprivničko-križevačke županije. Ovim su istraživanjem detektirane manjkavosti i predložene mogućnosti razvoja upravljačkog procesa primjenom pojedinih upravljačkih informacijskih alata.
Prilikom pisanja ovog rada korištene su razne analitičke metode: metoda raščlanjivanja i uspoređivanja, kao i ostale znanstvene metode: metoda deskripcije, metoda kompilacije, metoda indukcije i dedukcije, generalizacije i specijalizacije, povijesna metoda i studij slučaja.
Organizacije unutar javnog sektora nastoje racionalizirati i razviti poslovanje po uzoru na organizacije koje djeluju u privatnom sektoru. Ovdje je od velike pomoći primjena menadžerskih funkcija. Unutar sustava proračuna moguće je unaprijediti poslovanje i donositi kvalitetnije poslovne odluke ukoliko se od strane menadžmenta prepoznaju i na pravi način koriste pravovremene i točne informacije.
Zavod za javno zdravstvo Koprivničko-križevačke županije, ustanova unutar sustava proračuna, planira i razvija procese koji su nužni za realizaciju usluga. Za realizaciju usluge bitni su ciljevi i zakonski zahtjevi koje treba ispuniti, uspostavljanje procesa, dokumenata i osiguravanje resursa, radnje verifikacije i nadzora usluga, te zapisi koji će dokazati kako su procesi realizacije usluga ispunili zahtjeve. U Zavodu se planiranje provodi na sve tri hijerarhijske razine - strateško, taktičko i operativno planiranje.
Kontrola, odnosno mjerenje ostvarenja ciljeva provodi se na osnovi praćenja odstupanja od planova. Definiranje standarda, mjerenje aktualnih performansi u odnosu na standard i poduzimanje određenih korektivnih mjera temelj su za efikasno kontroliranje.
U Zavodu su detaljno razrađeni pokazatelji koji se prate u računovodstvenom i financijskom poslovanju. Jedan od važnijih analiziranih pokazatelja su odnos vrijednosti prihoda i rashoda, odnosno vrijednosti učinaka i troškova. Što se ostalih aktivnosti tiče, ciljevi nisu dovoljno jasno definirani da bi ih se moglo pratiti osnovnim kvantitativnim pokazateljima uspješnosti, stoga ih se mjeri indikatorima specifičnim za svaku aktivnost. Slika trenutnog stanja prikazuje se kroz usporedbu s drugim županijskim zavodima na mjesečnoj razini. |
Abstract (english) | The purpose of the paper is to critically analyze the role of management in the budget system and in particular improving the management information for quality decisions making. The aim of the paper is to present, analyze and evaluate the degree of application and effects of planning and control on management structure decisions and to discover and propose additional possibilities for development and application of certain management information tools on the example of the Public Health Institute of Koprivnica-Križevci.
In this paper, various analytical methods have been used: methods of analysis and comparison, as well as other scientific methods: descriptive method, compilation method, induction and deduction methods, generalization and specialization, historical method and case study.
Public sector organizations strive to rationalize and develop business modeled on private sector organizations. Applying management functions can help a great deal. It is possible to improve business and make better business decisions in organizations within the budget system, if management recognizes, timely and correctly uses accurate informations.
The Public Health Institute of Koprivnica-Križevci County, an institution within the budget system, plans and develops processes that are necessary for the realization of services. To realize the service, the essential goals and legal requirements must be met, the processes must be established, documents and resources provided, services verificated and supervised, as well as records that the service delivery process were fulfilled. At the Public Health Institute, planning is carried out on all three hierarchical levels - strategic, tactical and operational planning.
The control or measurement of the achievement of the objectives is carried out on the basis of monitoring deviations from the plans. Defining standards, measuring current performance against the standard, and undertaking certain corrective measures are the basis for effective controlling.
The Public Health Institute has developed in detail the indicators that are monitored in accounting and financial operations. One of the most important indicators is the income- to-expense ratio, ie cost-effectiveness ratio. As far as other activities are concerned, the goals are not sufficiently defined so that they can be traced to the basic quantitative performance indicators, therefore, they are measured by indicators specific to each activity. The current state of the organization is presented by comparison with other county offices on a monthly basis.
Key |